Dag 11: Eerste dagen school

18 januari 2019 - Oslo, Noorwegen

Hoi allemaal,

Ben ik weer, de afgelopen paar dagen veel nieuwe dingen beleed dus ik dacht dat het wel weer eens tijd was om een nieuw verhaal te schrijven. Als ik me niet vergis was mijn laatste blog zaterdag, wat betekent dat ik ook nog niks heb verteld over de mega mooie wandeling die we hebben gemaakt op zondag. Er zit hier namelijk op ongeveer een kilometer afstand een  meer, om dat meer kun je wandelen. Een rondje om het meer is ongeveer 4,5 kilometer, perfect dus. Van het meer zelf was alleen niet heel veel zichtbaar, bedekt met ijs en sneeuw zorgde het wel voor een prachtige witte vlakte, die samen met de natuur eromheen voor prachtige plaatjes zorgde. Die zelfde dag hebben we met z’n vieren ook weer gesport. Dus een aardig productief dagje dacht ik zo.

Woensdag moest ik voor het eerst op school zijn. Aangezien we daar al waren geweest voor de introductie konden we dit heel makkelijk weer vinden. Vanaf mijn kamer loop ik ongeveer in 5 minuten naar de metro, daar zit ik dan vervolgens zo’n 15 minuten in en daarna loop ik nog een minuut of 10 en dan ben ik op school. Genoeg tijd om even wakker te worden dus en dat is wel nodig, want vanaf die donderdag moeten we elke dag om 8:30 op school aanwezig zijn, het liefst zelfs 8:25 want de lessen beginnen hier stipt op tijd. En nu denk je misschien: 8:30 dat is helemaal niet zo heel vroeg, nou vergeleken met de tijden die ik in Nederland gewend ben is dat best vroeg.

Maar goed, school. Woensdag was een introductie dag, die dag mochten we gelukkig wel om 10:00 beginnen!!! We werden verwacht in de hal van het gebouw en maakten daar kennis met onze ‘courseleader’. Ze stelde zich aan iedereen persoonlijk voor en daarna liepen we met de hele klas naar een lokaal. In onze klas zitten, als ik het goed heb, 24 studenten. Maar liefst 1 jongen, uit België dus dat is dan wel weer grappig, en de rest allemaal meiden natuurlijk. Ik heb klasgenoten uit China, Mexico, Tsjechië, Amerika, Duitsland, Spanje en nog wat landen. Heel verschillend dus, maar dat maakt het wel heel leuk en interessant. Aangezien onze course natuurlijk onder andere gaat over cultuur. Op die introductiedag kregen we veel informatie over wat de course nou precies inhield, want behalve de naam: Multicultural identity in a global world, wist ik daar nog precies niks van. Inmiddels weet ik meer over de stage, de toetsing enzovoort, dus dat is ook best prettig. Na deze uitleg liepen we naar een ander gebouw toe om daar lunch te eten. Mijn school heeft namelijk nogal veel verschillende gebouwen, ze zitten gelukkig wel redelijk dicht bij elkaar allemaal. Maar ook dat stukje lopen was de moeite waard, want toen we bovenkwamen stonden er pizza’s op ons te wachten. Heel lekker natuurlijk. Na een enorm lange tijd van kennismakings spelletjes om elkaars namen te leren zat de dag er alweer op en kon het echte werk beginnen.

Vol verwachting liepen we donderdag richting school. De realiteit voldeed alleen helaas niet echt aan die verwachtingen die we hadden. We hebben 1 mannelijke docent, hij geeft de lessen gericht op human rights. Heel interessant onderwerp natuurlijk, maar daar was in zijn les niet heel veel van terug te zien of horen. Hij spreekt namelijk niet geweldig Engels, veel pauze‘s en uhm momentjes maar met af en toe hulp van studenten, die hij zijn ‘levend woordenboek’ noemt, redde hij het net. Zijn les was dus nogal chaos, weinig structuur en opbouw. Lichtelijk teleurgesteld waren we dan ook toen die dag erop zat. Ondanks dat alles is het wel een hele aardige man en ik hoop dat we uiteindelijk nog veel interessante lessen van hem gaan krijgen.

Gelukkig werden onze verwachtingen op vrijdag dan wel echt werkelijkheid. Vrijdag, vandaag dus, hadden we les van onze ‘courseleader’ Marcela. Een ontzettent leuke en aardige vrouw, die na de introductiedag al precies kon vertellen hoe iedereen heette en waar ze vandaan kwamen. De les die we van haar kregen was echt ontzettend leuk. We merkten meteen aan haar manier van lesgeven dat dit veel en veel beter was. De les ging over diversiteit in culturen, we waren dus ook vooral veel met elkaar in gesprek over de schoolsystemen in alle verschillende landen, maar ook over wat bijvoorbeeld respect nou betekent in Mexico en hoe dat is hier in Noorwegen. Korte samenvatting: een ontzettend leuke, leerzame en interessante les. Dit beloofd in ieder geval veel goeds voor de komende tijd.

Ik heb ook steeds meer het idee dat ik me hier echt thuis ga voelen. Het gemis van familie en Jochem blijft natuurlijk wel, maar als het goed is kan ik ze allemaal over precies 4 weken Oslo laten zien. Jochem komt de hele voorjaarsvakantie en mijn ouders en Sophie en Lisette komen het eerste weekend van de voorjaarsvakantie langs. In ieder geval iets heel leuks om naar uit te kijken.

Voor de rest heb ik het hier prima naar mijn zin en ik zie mezelf hier de komende maanden ook echt wel wonen. Noorwegen is een hele goede keus geweest, het is hier echt prachtig!!!

Groetjes vanuit Oslo!!

9909EF02-CF6B-46CA-BE5F-0F74E8DE958B5EB38CB6-26B7-4ABD-BA10-D9B276CCBD13FFD7DF2E-589F-406E-9C0C-693DE7D7FD3374477173-DE70-46DD-9649-44E76BF3A46F

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Jan Prins:
    18 januari 2019
    Fijn te horen Marije dat je het naar de zin hebt.
    Wij missen jou ook natuurlijk maar zien er ook naar uit om je straks in Oslo te zien.
    Groetjes papa.
  2. Henk Prins:
    20 januari 2019
    Hoi Marije,

Mooi dat je je draai hebt gevonden.
    Noorwegen is inderdaad een mooi land met veel natuurschoon. Naast de studie een mooie gelegenheid om ook daar van te genieten.

Groeten uit Rijssen.
  3. Margreeth:
    20 januari 2019
    Nou, hoor al dat dat helemaal goed zit. Zowel school als de natuur of andersom. Heerlijk genieten en vele ervaringen opdoen. Ben benieuwd naar je volgende verhaal😃