Dag 52: Vakantie en bezoek

28 februari 2019 - Oslo, Noorwegen

Hoi allemaal,

Ik heb het gevoel dat ik mega veel te vertellen heb, vorige week hadden we hier namelijk wintervakantie en in die week heb ik bezoek gehad uit Nederland!! En daarnaast heb ik deze week mijn eerste week stage op een basisschool hier in Oslo. Op 15 februari had ik mijn laatste schooldag voordat de wintervakantie hier in Noorwegen begon. Die vakantie hebben Merel, Robin en ik goed ingeluid door gezellig samen wat te gaan drinken in de stad. Die avond zijn Merel en ik samen naar de Ikea geweest voor nog een paar dingetjes, maar ook vooral omdat het op de route lag naar het vliegveld en we daar 's avonds moesten zijn om Jochem op te halen! Hier had ik natuurlijk mega veel zin in en een paar uurtjes Ikea waren in ieder geval goed om de tijd te doden, Jochem kwam namelijk pas rond 00:00 aan in Oslo. We zijn met de auto teruggereden en rond 1:30 waren we echt thuis. Die volgende dag was het weer heel vroeg morgen, want mijn ouders, Sophie en Lisette zouden om 8:45 aankomen in Oslo. Jochem en ik gingen ze ophalen bij het centraal station en wat was het leuk om ze (bijna) allemaal weer te zien!! We zijn eerst naar mijn kamer geweest, ik heb alles hier even laten zien en we hebben wat gedronken, daarna zijn we Oslo in gegaan. We zijn begonnen bij het Akershus, een slot/kasteel in het centrum, heel erg bijzonder was het niet, maar het uitzicht was mooi en het is leuk om het gezien te hebben. Hierna zijn we met z'n allen gaan lunchen. Daarna hebben we nog wat rondgelopen in de stad en zijn we bij het koninklijke paleis geweest, een super mooi gebouw met wederom een prachtig uitzicht. Tegen het einde van de middag zijn we de koffers op gaan halen bij mijn kamer, die mijn ouders en zusjes daar tijdelijk gestald hadden, en zijn zij naar hun appartement gegaan. 's Avonds zijn we met z'n allen uit eten geweest, een super leuk en lekker restaurant op een hele leuke plek, zo'n beetje aan de haven. Jochem en ik zijn na het eten nog heel even mee geweest naar het appartement en daarna zijn we naar huis gegaan. Iedereen had wel behoefte aan een lange nacht, dus we hadden afgesproken elkaar de volgende dag rond 11 uur weer te zien in het appartement van mijn ouders. Die middag zijn we naar de Dom van Oslo, een kathedraal die in het midden van het centrum staat, het Operahuis en het Vigelandspark geweest, ook dit was heel leuk en gezellig. 's Avonds heb ik in het appartement gekookt en hebben we daar samen gegeten. Die maandag daarop zouden mijn ouders, Sophie en Lisette alweer naar huis, we hadden besloten 's ochtends nog met z'n allen te ontbijten in een bakkerijtje in de buurt. Daarna hebben Jochem en ik ze weer afgezet bij het centraal station en was het alweer tijd voor het eerste afscheid. Het was kort, maar wel mega leuk om ze even gezien te hebben, ik heb enorm genoten van dit kleine stukje Nederland!

De rest van de week waren Jochem en ik met z'n tweeën. We hadden besloten elke dag wat leuks te doen, maar ook vooral lekker rustig aan te doen, het was immers vakantie voor ons beiden. We zijn die week onder andere naar Ekenbergparken geweest, dit is een heel mooi park dat een stuk hoger ligt dan de rest van Oslo, met alweer een prachtig uitzicht. Het park is gevuld met hele bijzondere en diverse beelden, wel grappig om een keer gezien te hebben. Ook zijn we naar de skischans Holmenkollen geweest en hebben we gewandeld om het meer dichtbij mijn huis. Ik had het idee om te gaan sleeën al wel weer een beetje opgegeven na alle warmere dagen, maar in de nacht van woensdag op donderdag heeft het onverwachts nog weer behoorlijk gesneeuwd, dus Jochen en ik zijn donderdag wezen sleeën. Merel, Laura, Robin en ik hadden met z'n 4en een tijdje terug zelf een slee gekocht en Jochem kon er eentje huren. Een heel bijzonder gebeuren was dit, bij elkaar zijn we samen denk ik zo'n twintig keer van onze slee afgevallen, vijftien van de twintig keer was Jochem gok ik. Het ging een stuk sneller dan verwacht, met enorme hobbels en stukken met heel veel ijs ging je alle kanten op, maar gelachen hebben we zeker. De zaterdag voordat Jochem wegging zijn we samen uit eten geweest en die zondagavond daarop was het alweer tijd voor afscheid nummer twee. De tijd vliegt nog sneller voorbij met bezoek uit Nederland, maar een betere vakantie dan deze is er niet.

Ik moest daarna voor het eerst sinds weken weer eens op maandag naar school, normaal gesproken is dit mijn vrije dag namelijk. Die maandag kregen we op school uitleg over wat de stage in zou gaan houden en wat we moesten gaan doen etc. Ik wist al waar ik naar toe zou gaan, ik zou eerst twee weken naar een basisschool gaan en later in april ga ik twee weken naar een 'kindergarten'. De basisschool waar ik ben voor stage is ongeveer 15 kilometer van mijn huis, maar ik ben wel een uur bezig om er te komen met verschillende bussen. Er werd van ons verwacht dat wij rond 8:00 op school zouden zijn, dus dat was ook voor het eerst sinds tijden weer eens best vroeg uit bed. Ik ging naar deze school met vijf andere studenten uit mijn klas. We werden enorm goed ontvangen door de directeur en de juffen van de groepen waarin we gingen meekijken. Ze hadden voor ons een weekrooster en een planning, waarin stond wie wanneer in welke klas zou zijn. We werden opgesplitst in twee groepjes en de dag begon. De drie klassen waarin we deze weken gaan kijken zijn de third grade, de kinderen zijn ongeveer rond de 8/9 jaar, goed Engels praten kunnen ze dus helaas nog niet. Er zijn wel een aantal kinderen die een beetje Engels kunnen dus dat is wel super leuk. Ook is er een meisje die een Nederlandse vader heeft, zij spreekt een beetje Nederlands dus dat was ook heel leuk. Het feit dat de kinderen geen Engels praten en wij geen Noors maakt het wel sneller saai, al helemaal als je alleen maar achter in de klas zit. In het begin is het natuurlijk super leuk en interessant om een ander soort onderwijs te zien, maar ik kwam er ook al snel achter dat het onderwijs op deze school helemaal niet zo anders was als in Nederland, zoals ik gehoopt had. Er waren wel kleine dingen anders en ik heb deze afgelopen drie dagen ook al zeker veel nieuwe dingen gezien en geleerd, maar ik had gehoopt meer dingen te zien zoals bijvoorbeeld 'outdoor education'. Volgende week ben ik van dinsdag t/m donderdag nog op deze school en dan zitten de eerste twee weken stage er ook al weer op.

Nu is het tijd om weer uit te kijken naar andere leuke dingen en ook dat zijn er nogal wat. Merel en ik hebben namelijk behoorlijk wat leuke uitstapjes gepland voor de komende maand. Van 9 tot 12 maart gaan we met het vliegtuig naar Tromso, een stad bovenin Oslo, om hopelijk het noorderlicht te zien als alles mee zit. 18 maart gaan we een dagje naar Göteborg, een stad in Zweden, voor maar liefst 11 euro!! Deze busreis duurt een uur of drie, we vertrekken 's ochtends vroeg en we komen 's avonds laat weer in Oslo aan. En als laatste hebben we een weekendje Stockholm geboekt in april, ook hier gaan we met de bus heen. Dit zijn mega leuke vooruitzichten en ik heb natuurlijk ontzettend veel zin hier in. Ik hoop vooral het noorderlicht te kunnen zien, dat lijkt me super gaaf. Maar eerst nog een weekje stage en een weekje school en als die twee weken voorbij zijn zit ik ook alweer weer bijna op de helft van mijn tijd hier! En het laatste leuke vooruitzicht is het laatste weekend van maart, dan komt er wederom erg leuk bezoek uit Nederland, Eline en Arjen. Genoeg dingen om naar uit te kijken dus!

Groetjes vanuit Oslo

9617133452

11141516

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Jan Prins:
    28 februari 2019
    Mooi verhaal Marije!❤️
  2. Margreeth:
    28 februari 2019
    Geweldig om weer te lezen, Marije! Genieten dus!!!Prachtige plaatjes en wat komt je kleur haar toch weer prachtig uit op die witte achtergronden😂