Dag 36: Echt gewend

12 februari 2019 - Oslo, Noorwegen

Hoi allemaal,

Het is alweer een tijdje geleden dat ik wat geschreven heb, maar ik denk dat ik wel weet hoe dat komt. Ik begin namelijk steeds meer in een bepaald ritme te komen en ik heb het idee dat ik nu echt gewend ben. Op dat moment maak ik natuurlijk niet meer elke dag leuke nieuwe dingen mee, maar ik heb in de afgelopen paar weken zeker wel wat gedaan.

Inmiddels zit ik al weer op de helft van mijn lesdagen, heel bijzonder want ik heb er pas 15 ongeveer gehad. Maar als je de stageweken niet mee telt en alle dagen opzich telt dat ik op school moet zijn, dan ben ik nu dus al over de helft. De lessen die ik toe nu toe heb gehad waren heel verschillend. Ik moet toch ook wel zeggen dat ik zeker weet dat een universiteit niet echt iets voor mij zou zijn, het uren achter elkaar luisteren naar een docent die aan een stuk door praat, verveelt toch best wel snel. Maar ik heb 1 docent die het tegenovergestelde hiervan is en die ontzettend boeiend over hele interessante onderwerpen kan vertellen, waar wij als klas dan vervolgens weer over in discussie kunnen gaan. Deze afwisseling maakt het allemaal een stuk leuker. Van diezelfde docent heb ik afgelopen vrijdag een lecture gehad waarna ik eindelijk wist over welk onderwerp ik mijn eerste paper ging schrijven. Dit onderwerp mogen we namelijk zelf kiezen, zolang het maar aansluit bij de course en de literatuur. Mijn onderwerp heeft te maken met eigenaarschap en communicatie tussen volwassen en kinderen, nog best breed, maar ik hoop dat ik er iets interessants over kan schrijven.

Vorige week zijn we op onze eerste excursie geweest, nou ja excursie is wel een groot woord, maar we zijn met de klas en onze religie docent naar een moskee hier in Oslo geweest. We kregen een rondleiding, veel uitleg en we konden vragen stellen. Ook deze afwisseling was heel leuk en interessant. Gelukkig staan er in maart nog meer van dit soort excursies op het programma!

Afgelopen vrijdagavond zou er een soort karaokeavond zijn in een café dicht bij school. Het leek ons wel leuk om daar even te kijken dus daar zijn we met z’n drieeën heen geweest. Het bleek dus echt in school te zitten, maar dan in een soort kelder. De karaoke bleek een beetje tegen te vallen, maar met een leuk groepje mensen, Uno en een drankje van 6,50 heb ik me die avond prima vermaakt.

Aankomende vrijdag begint hier de wintervakantie. Maar helaas is het deze week wel flink begonnen met dooien overdag, ‘s nachts vriest het nog wel dus dat zorgt ervoor dat de weg spekglad is. Dat is iets minder fijn, maar met het kleine laagje sneeuw dat er vandaag is gevallen loopt het opzich alweer prima. En aankomende vrijdag komt ook eindelijk bezoek uit Nederland, waar ik ontzettend veel zin in heb!!! Na de wintervakantie begin ik aan twee weken stage op een basisschool, hier net iets buiten Oslo. In groepjes gaan we naar verschillende scholen toe, vooral om te observeren want de kinderen kunnen waarschijnlijk helaas niet super goed Engels en het lesgeven in het Noors wordt hem ook niet helemaal denk ik zo. Wel ben ik super benieuwd naar hoe stage is en vind ik het heel leuk om nu eindelijk in de praktijk ook wat dingen te zien en te leren. Waarschijnlijk zal ik na die paar weken weer heel veel nieuwe dingen te vertellen hebben, dus verwacht over een week of 2/3 een nieuwe blog!

Groetjes

1. Henkjan:
    12 februari 2019
    Leuk verhaal en fijn om te lezen hoe het je daar vergaat
  2. Margreeth:
    13 februari 2019
    Mooi om te lezen, Marije! Steeds meer genieten, ervaren en leren. Maar goed ook, want voor je 't weet, ben je idd alweer terug😏😎